customers

söndag 16 mars 2008

SÅ ETT FRÖ

Helgen är över och det har inte regnat, vad skönt! Det vankas sommar MEN sommaren är inte bara små tassar som skall födas upp utan även diverse blommor som skall vårdas från frö till fägring. Att dra upp konstiga exotiska märkliga grunkor är så fantastiskt kul, det börjar bli dags.


Min hundfria zon är bara ett minne blott, det stadiga staketet på 1,20 hindrar inte Python ifrån att bara susa in, så det blir den första biten att ta tag i. Att Lucy hoppar in gör ingenting för hon skall bara kolla om något är glömt på grillen eller ta sig en tupplur i en av solstolarna under paviljongen, hon trampar inte i mina stenteckningar och går dessutom enbart på stengångarna.
Pyt bara trampar på och river med sig det som står i vägen, lägger sig på bordet istället för på stolen, slabbar ner med dinglande sega dräggelrader över allt. Det måste åtgärdas ganska snart för buxbomsbollar och andra vintergröna växter klarar inte av hundpinksduschar framåt vårkanten när solens strålar är hårda. Så samtidigt som staketet kommer att höjas med en halvmeter kommer det också utökas med en hel del kvadratmeter.



En annan sak som måste åtgärdas i zonen är ett alldels underbart blåregn som absolut inte skulle trivas så bra som den gjort och därmed inte växa med rasande fart men det har den gjort.

Den har slingrat sig in och runt hundgårdarna vilket är helt galet, den är nämligen DÖDLIGT GIFTIG så till blåregnet måste det byggas en speciell ställning som iallafall skall vara fyra meter hög så att man kan gå under klasarna...och inga hundar i närheten.

Inte förrän detta är åtgärdat får det bli vår/sommar. Sätta ut späda sticklingar på bordet för avvänjning som det är nu är som Mc donalds bollhav för Pyt.

Jag har ju andra planer för min uteplats som växer lite för varje år, i år skall den bli grym, grym grym. massor med dekorsten är på ingång, stora stenar skall hämtas i tonvis, marksten skall läggas mer, prydnadsträd skall väljas...sedan är det dags för avslappning.

Valprummet ligger så fönstret är i uteplatsen så jag kan gå och fixa och ändå ha koll på de små.



Nog om det men det börjar sprätta lite i fingrarna av allt "blommeri" och mitt olivträd och mina Bouganvilla har klarat sig ett år till, det är häftigt.

Jag har sett att Lena har bloggat idag och riktigt bra dessutom, kanske var det ett svar på mitt gnäll om gummistövlarna som det faktiskt låg lite ironi över om sanningen skall fram. Hur som helst så var det riktigt bra här är det http://wwwamouricas.blogspot.com/