customers

tisdag 16 december 2008

TUR OCH RETUR HELSINGFORS

På fredagsmorgon i ett litet snökaos styrde vi volvojäveln mot Stockholm och kom precis lagom på färjan. Pust..Lät världens duktigaste hundar ligga och slappa i hytterna för att sedan roa oss på mänskligt vis. Malin, Christoffer, Kah, Jean Kenestra och mig handlar det om alltså.



I restaurangen var det uppdukat ett översvällat julbord! Så gött, fri öl och vin, så bra och gött.

Lite shopping och doftprover roade vi smarta tjejer oss med, killarna satt redo i baren för att eventuellt bära diverse inköp. Kenestra tycker det är sååå roligt att ha en cool brorsa som sopade hem

BIRET!






Till saken hör att jag är inte speciellt harig av mig men gillar som jag nämnt tidigare inte att åka färja, det hör inte till favoritsysselsättningen om man säger så. Det första jag kollar är hur vi skall ta oss ut och var det är lämpligast om något skulle paja på båten. Har jag checkat det kan jag slappna av skapligt. Just denna natt blåste det redigt ute på havet och det slog jävlar i havet så hela plåtburken lät.

Malin och Kah blev sjösjuka och jag låg vaken och oroade mig för hur man skulle få luft, var det slog, åt vilket håll det blåste och var på båten jag låg, ifall det där förbannade bogvisiret skulle knäckas... som sagt om gud ville att vi skulle vistas i havet hade han gett os gälar, eller likaså om han ville att vi skulle flyga hade han gett oss vingar, eller hur Malin?

(Idag har de dessutom visat en dokumentär om Estonia och just nu i skrivande stund går Titanic på TV )


På morgonkvisten mojnade det något och Malin som vistas uppe på däck halva natten hade träffat på massa roliga människor, dock inte likasinnade. Hon är tuff Malin, det var party på båten. Av någon konstig anledning snusade hussarna så gott och märkte ingenting! huvva










Väl framme i Helsingfors möttes vi av gästvänliga finnar som pratade svenska. Alla vi fyra var rörande överens att det är fel att 5,5 procent av hela finlands befolkning enbart pratar svenska. Dessutom är det obligatoriskt att läsa svenska i skolorna, VARFÖR DÅ? Svenska men hallå vad är det för nytta med det. Finnarna borde protestera!




Ett alldeles hur bra som helst hotell bodde vi på, även om inte grabbarna såg det så fanns det fina promenadvägar för hundarna fast det är klart man var alltså tvungen att lämna hotellområdet. Tur för hundarna att smarta mattarna var med tror jag.

Vi tog tunnelbanan två hållplatser bort och klev av i en julpyntad atmosfär.

Åt tre dåliga och en bra mex mat, maten var svindyr i Finland men vad gör väl det!

Ute på gatan igen hade precis Finlands Lucia korats och hon kom där likt en sagofigur följt av en karavan med människor och var jättefin.





En väldigt glad matte och en ganska förälskad FINSK VINNARE-08


Utställningsresultaten vet ni ju och Kah hade tre hanar i öppenklassen att slå och det fixade han galant. Malin var duktig och de var så fina där inne i ringen.. Sedan vann han bästa hane med CERT CACIB och WINNER-08 tjohooooooo


Bebisen har inte fattat förrän nu på sista tiden hur snygg han egentligen är så därför håller han nosen högt och lite malligt så där..som fina corso pojkar gör när de ha blivit stora, dessutom höglöpte förmodligen vinnartiken så då måste man göra sig extra snygg ju.

I championklassen var det tre tikar och Kenestra kom tvåa ingen av de andra tikarna fick CK så det var dessa två det stod mellan och den andra vann och hon var redan rysk o finsk champion så jag pustade ut och visste att hon ialla fall fick två nya championat. Tiken som vann ägdes av Maxentos kennel och jag unnar henne vinsten för hon var värdig så då är det helt okey.


Kah blev överöst av gratulationer och fotografer så han var jätte nöjd med att få tjenixa och visa sig ifrån sin bästa sida






...sedan var det samma väg hem, Julbord, öl o vin, shopping men inga jävlar i havet.

Så vi sov gott och vaknade i Sverige.




Kenestra i slappartagen



Kah i rövsläppstagen fram o tillbaka på den härliga mattan i korridoren.

Puss på nosen!



TACK Malin o Christoffer för härliga dagar, nu planerar vi in något annat.

Grattis ännu tusen gånger..för att ni såg till att en Magnuslundarna hackade i täten.

Jessica pöss du är bäst, utan dig hade det ju inte gått.


Volvojäveln pajade ena hjullagret på väg hem, jag trodde att Jean låg på motorvägen med treans växel och pikade honom för detta, dålig chaufför som han är..hmm om det ändå varit så. JAG HATAR VOLVO JAG HATAR VOLVO JAG HATAR VOLVO ..det närmar sig flygsträckan.

..som tur var hade jag en verkstadstid för en abs sensor så det är kirrat under dagen. Jag ger snart upp JAG HATAR VERKLIGEN VOLVO INNERLIGT MYCKET!



PS. I Finland var alla vi stötte på så trevliga och gästvänliga och oerhört hjälpsamma så det kan jag varmt rekommendera, dock inte Mex mat, hoppa det. .ds