customers

måndag 17 september 2007

TILL VEMS GLÄDJE

ställer man ut sina kuperade importhundar?

Är det för att vinna? Är det för att utveckla sin uppfödning, förhoppningsvis.
Är det bra Pr för kenneln? Jo men det är det ju men då gäller det ju att en del avkommorna blir lika snygga.Men här glömmer vi av i ståhejjet att det betyder absolut ingenting om deras avkommor blir otypiska.Då har man stått där och tjoat alldeles i onödan. Jag har ju inte fött upp dem som vinner iallafall eller hur?

Så här tycker jag att det är, en helkuperad hund är helt klart mycket snyggare i mina ögon, i domarnas också det har bevisats om o om igen ibland ser det inte ens ut som samma ras. Att påstå något annat är en dålig bortförklaring. MEN MEN MEN ingen kuperas av oss svenska uppfödare.
De allra flesta helkuperade hundar bör ha tagit hem det någon gång.
Finns det några få helkuperade med släta ettor, tvåor eller till och med treor enbart i bedömnningen? så är det i mina ögon sett och mätt katastrof det får aldrig bli så illa.
Hur skall då avkommorna med öron och svans se ut? hm om det är så krävs en funderare på.

Om man har en multivinnare på utställning och den inte har presterat ett enda ck i reproduktionen,hur kul är det? Eller hur förklarar man det för sina valpköpare?




Varför skriker man av lycka över ett championat eller cert, BIR o BIM om ens egenuppfödda åker ut med tvåor och treor på samma utställning? Då har man inte gjort riktigt bra ifrån sig eller? Hur länge skall ägarna till de svenskfödda stå ut?
Ribban är lagd ganska högt och högre kommer den att ligga förmodligen, men våra valpköpare tycker förmodligen att det är galet.
Jag lekte med tanken att om alla uppfödarna enades om ett par utställningar om året då vi höll inne på våra kuppade hundar, vilken stämning det hade varit med bara öron och svansar, då hade man också fått en rättvis bedömning av uppfödningen.
Nu är det ju inte så enkelt men tänk om, vad roligt.Jag hade ställt upp direkt, ex rasspecialen det kunde vara en oskriven lag-INGA KUPPADE.







ENEIDE blev Champion i Sofiero, jätteroligt framförallt för uppfödaren i Italien. Precis den känslan som jag har då Magnuslundarna erövrar championat.

AMIR tog ännu ett cert, Daniela skriker yipee i telefonen, precis som jag gör då Magnuslundarna vinner certet.Sedan tycker jag naturligtvis att det är bra och roligt fast inte av samma anledning och äran är inte min när det gäller Pyt.Det är en helt annan känsla då de egenuppfödda hundarna vinner något.


En annan fråga är riktigt rolig. HUR MÅNGA CHAMPIONS HAR CHAMPIONHUNDARNA (eller certvinster) LÄMNAT? det borde vara betydligt fler.



Kenestra har tagit två cert som är efter Zhulu som är efter Marsipan som är efter Lucifera (utställnings Lucy ni vet)Där har vi lyckats bättra på efter varje generation och det är värt ett tjut i ringen, ett jävla höjdartjut.(OK snygga farsor är med i bilden också)Det är just precis det utställning handlar om för mig som uppfödare, vad man själv föder upp. Jag har skrivit det förr men skriver det igen. Vem som helst kan köpa sig en champion att föda upp dem är en annan femma.


Ja ja nog om det, det var la roligt med lite cert i helgen.

Ännu roligare var det med Zhulubebisar, så gulligulliga och förhoppningsvis blir en del av dem snyggare än mamma, det är mitt mål och mening.






VALPRUS