customers

söndag 15 juli 2007

TRYGGARE KAN INGEN VARA

Att vara hunduppfödare innebär oftast en hel del glädjestunder och sensationer.
En höjdpunkt är själva födseln
De daskas ur sina fosterhinnor och navelsträngar gnags av proffsigt och det sitter i ryggmärgen på tikarna.

Så fort de små slickats aningen torra söker de direkt efter värme och mat.
Det är mitt fullaste allvar att det är här det skall börja, det skall fungera och det gör det.
De utvecklar sina drifter och egenskaper genom att kämpa på redan någon minut unga.
De trampar fram mjölken och använder sina halvkilo tunga små kroppar på ett naturligt sätt.
Mjölken rinner till och svansarna reser sig och man hör kluckandet och tiken andas nöjt och rofullt.Så fick de sin belöning god och fet mjölk hos en varm och vårdande mamma. Det är häftigt och här hemma ser vi allt detta på ett avstånd av hänsyn till mamman som inte vill ha en människa hängandes där av naturliga själ. Jag visar alltid mina tikar respekt och låter dem vara i fred med sina små.
Tiken vårdar de små så omsorgsfullt så man blir imponerad varenda gång. Ida kånkade och bar runt på sina, Marsipan gömmer de under sin front som är som en ladugårdsdörr på bredden.
Lucifera har en gång grävt ett stort bo i dungen så långt in och djupt att vi inte nådde in med händerna----det var inte så roligt men det hade funkat.
Samtliga lägger sina huvud över och glor avvaktande och ber om att få vara ifred. Marsipan är så hård första dygnet att jag inte gärna rör dem alls. Varför skulle jag?
Allt är helt naturligt och skall så vara, de kan sin sak dessa hundmammor

Visste ni om DAP ?
Dog appeasing pheromone Hundens lugnande feromon.
Det utsöndras runt tikens juverområde och finns där från tidigt ändas fram till tiken slutat dia de små. Därför kan man se på hundvalparna vart de söker sig om det varnas fara. Fort fram till juverområdet för där är det avspänt. De ligger oftast där och sover för där är det tryggt.
Detta är nödvändigt för en bra start i livet DAP anses av mig som Cane Corso uppfödare ett livsavgörande element. En valp som inte kan känna denna trygghet, lugn hos en rollstark tik hur går det?
Ja ja det var lite valpinfo nu kommer lite bilder på valpar som absolut kan känna och får tillräckligt med Pheromon.

Iris har utmanat oss jag skall ta mig en koll och se hur det funkar. Nu väntar en sen promenad..