customers

fredag 7 december 2007

50 KG TUNG CHEF OCH FREDAGAR

Fredagar är heliga här hos oss, ja för hundarna alltså.
Varje fredag är det mer hunderi än vanligt, fredagar är dagen då allt fixas med precis allt, oftast somnar en utsliten matte i soffan långt innan hundarna.
Jag är morgonpigg och har alltid varit så redan vid sextiden är första maskinen hundtäcken/sängar/fällar i tvättmaskinen. Hundarna har olika varianter av sängkläder men det är alltid dags med rent på fredagar. Maira och Åtto har ex. människotäcke med tillhörande påslakan, kudde. De får helt enkelt vad de vill ha och trivs att sova i.
Några av hundarna vet att det är fredag tokhunden som det bloggas om idag vet det absolut. Hon missar det inte för just Maira har haft det så i snart nio år.










Fredagsben är givet varje fredag liksom kloklippning, renbäddning, städning och för skitgrisarna även badning. När detta är väl utfört får de sina stora tuggben i rena väldoftande bäddar. Fredagsben är ett lika gammalt begrepp som Maira. Oftast blir det lite mindre motion för ungdomarna men de gamla får lite extra..typ Lucy och hennes spa behandling eller som Maira mjukisdjurslakt, idag har hon slaktat en söt liten hund som hon först letat reda på…bland kottar och barr. Jag brukar alltid ta i kottarna för det är så kul att se när hon plockar första kotten asbesviken, andra likaså men då kan man se att hon tänker (jag läser hennes tankar om allt) ha ha vad du luras matte sedan skiter hon i kottarna och går rakt på..
Den här hunden fyller tio år nästa gång och det kan man inte tro. Hon är sig precis lik och folk som inte sett henne på många år utbrister alltid, men herregud vad hon är sig lik.
Hon har ett jäkla sinne för humor hon är fortfarande så in i norden pigg. Hon hänger på bra ute i skogen men ilsknar till om någon rammar henne. Någon måtta får det ju vara men att hon dundrar in i någon tycks vara helt okey.





När man har en Maira i sitt liv så spelar det ingen roll hur lerigt det är, hon fyller mig med energi. Idag är just en sådan dag. Vad skall jag ta mig till den dagen hon inte finns mer, jag tänker ofta väldigt ofta på det. I år skall hon inte med till Stockholm för att golven är så hala och jag vägrar utsätta henne för det efter förra årets vurpa. Hon håller fortfarande nollan på veterinärutgifter hon är ännu kärnfrisk och så skall det fortsätta vara för när hon fyller år 25 mars är ingen vanlig dag, för det är på en torsdag tror jag och då blir det kalas för alla hennes vänner och dem är många. Först skall vi fira jul och det är hon också proffs på.




PS Ikväll skall jag hålla mig vaken för sista hunden ur vår D-kull är röntgad så alla var fria runt om, hejja Åtto o Alice.Det var lite annat också värt att fira! DS