customers

onsdag 14 oktober 2009

VWW-09 och KLOKA ORD


Här kommer några foton på världsvinnarveteranen Åtto och det kommer fler så småningom och lite mer info så klart. Lite gratulationer och foton på vännernas hundar som också gjort bra i från sig. Det är Jessica Lienau som fotat TACK och som också var på plats och representerade Sveriges Cane Corso.
Faraohunden Northgate’s As You Like It, ägd av Jenny Hall från Torpsbruk, blev Best in Show i konkurrens med över 21 000 andra hundar. Oj oj GRATTIS! Hunden är såååå vacker!



I fredags kom hundsport och den innehöll en hel del bra saker denna gång och jag tänkte citera ur den texten som Anders Hallgren skrivit för jag tycker det är så himla bra.
De visar en massa uppfostringsmetodertv---den Svenska hundcoachen är en kille som inte alls fattat själva grejen med att ha hund så löjlig faktiskt. Säkert duktig på sitt vis det betvivlar jag inte men han har mycket att lära och varför inte lära sig av en klok man som Anders Hallgren.


Hallgren skriver:
Släpp lite på din kontroll.
Det måste vara jobbigt att gå där och passa på hunden i tron att den är ute efter att tillskansa sig makt på din bekostnad.
Det måste låta underligt att din hund ständigt skulle utmana dig, trotsa dig och försöka avancera
socialt.Och modern etologi har ju också visat att det är fel.
Du kan koppla av och umgås snällt med din hund. Du behöver inte tänka på din ledarroll och ständigt visa hunden din irritation när den gör något som du inte gillar.
DET ÄR DIN BÄSTA VÄN DET HANDLAR OM. Innan du vet ordet av är hundens tid ute.
Den korta tid ni har varandra ska inte vara fylld med sträng dominans, ordergivning och straff. Den ska vårdas och aktas.
Ni ska ha kul ihop de korta hundåren ska vara fyllda med liv, lek och lust.
Den här mannen vet vad han pratar om och därför tycker jag att samtidigt som man tittar på exempelvis hundcoachen kan man göra annat eller som jag försöka hinna före för att få plats i soffan, ibland blir det för trångt och då kan jag lätt offra mig och sätta mig i fotöljen för de slappar ju så gött. Jag kan också be dem snällt att gå ner och ibland lyckas det, inte alltid skulle jag kräva det bestämt så flyttar de sig motvilligt därför gör jag aldrig det. De älskar ju gemenskapen.
En ostbåge till hundarna en till mig...en till hundarna en till mig och så vidare.
Likadant gäller det överallt och vill jag vara ifred så stänger jag bara grinden och då finner de sig i det, de händer aldrig att de försöker ta över något ledarskap i det här huset, varför skulle de? ömsesidig respekt helt enkelt.


Vi har valpar också ju ifall någon missat detta! Kolla in på puppienings!