customers

onsdag 25 februari 2009

BARN MED HUND och FISKDAMM

Barn med hund är en liten krydda efter ordinarie bedömning på utställning, där små- mattar och hussar kämpar på stolt med att visa sina hundar. Det är härligt att se hur de små barnen går in för det på allvar.(Nä själv var jag aldrig med som liten, vi hade bara brukshundar)
”Barn med hund”är en tävling där alla ler och applåderar.
Små söta lillmattar o hussar är aldrig betjänta av sanningen i ett sådant här sammanhang.
Oavsett om de varit skitkassa säger man uppmuntrande – Åh vad duktiga ni var, små barn behöver inget annat. Skulle de bli utan pris skulle de sluta i tårfloder och förmodligen aldrig mer gå in i ringen. Så funkar det man berömmer alltid barnen och tröstpriser ALLA BARN ÄR BRA men rätt vad där är blir man äldre och måste ta ansvar för sina egna handlingar, det borde vara när man köper sin Cane Corso.
Visst har Magnuslundarnas småfolk visat hundar i denna tävling men det är inte det detta inlägg handlar om utan RACC:S "årets arbetande CC"


"Barn med hund" kan däremot liknas med Rasklubbens ”Årets arbetande CC” En tävling som började gälla 1/1 2008 fast ingen Cane Corso ägare visste om det.
I protokoll ifrån 2008-11-11 står det följande:
Styrelsen godkände XXXXXX förslag angående årets arbetande hund (styrelsen ändrade till årets arbetande Cane Corso) poängen kommer att räknas tillbaka från 1/1 2008.
Vid denna tidpunkt var tävlingarna nästan klara, i alla fall för de begåvade regelmakarnas egna hundar.

Det finns Cane Corso ägare som inte sett någon mening med att vara medlem i rasklubben då intresset och uppmärksamheten aldrig tidigare riktats åt bruksfolket, de har valt att vara med i Svenska brukshundsklubben istället av helt naturliga själ, nu helt plötsligt fanns det en anledning att bli medlem, fast själva grejen var ju att de fick reda på det ett år för sent.
Hur kan en styrelse välja att dra igång en tävling retroaktivt i hemlighet istället för att förbereda, kolla av vad medlemmarna tycker och sedan i god demokratisk ordning starta 2009?
Jag vet svaret men väljer att ha det för mig själv.



Som om inte det var tillräckligt illa kan man då se själva poängberäkningen som ett stort, jävligt stort skämt. De bevisar för mig och för alla andra vilka höga tankar och förväntningar de som kommit på poängräkningen har om rasen eller synnerhet sin egen hund.

Man får alltså poäng även om man nollat hela tävlingen oavsett vilken, man får alltså poäng genom att bara anmäla.
Man skulle alltså kunna anmäla en hund till tio tävlingar låta den gå in på plan och sätta sig och skita och därmed bli Årets arbetande Cane Corso, Lysande eller hur?


För bruksmänniskor är denna poängräkning barnslig eller skämmig till och med, en skam för rasen. En tävlingsmänniska är inte nöjd med en nolla eller ett tredjepris i lydnadsklass 1.
En brukshund som levererar i Trean, högre eller Elit skall omöjligt bli slagen av en hund som går in på plan och skiter. En hund som sätter poängen tre gånger på raken skall omöjligt bli slagen av en som försökt tio gånger.
Förstår inte rasklubben hur mycket arbete som ligger bakom? Hur många timmar dessa människor och hundar tränar under total tvåsamhet?

Självklart skall bara första pris premieras i de lägre klasserna, likt alla andra tävlingar.
Tänk att få tillgodoräkna sig treor på utställningar?
För bruksmänniskorna är detta samma sak med andra ord helt otänkbart! Det begriper väl alla?





För det var nämligen motiveringen till poängberäkningen att man skulle belöna alla som gjorde något med sin hund. ”Barn med hund psykologi och lite fiskdamm” Visst tanken är god men för helvete det är väl ändå vuxna människor som tävlar och förhoppningsvis äger just en Cane Corso.

Magnuslunds kennel har en del förmågor på bruksbanan och jag är imponerad av deras slit och fantastiska samarbete jag följer dem och hejar på, jag är mallig som fan över dem och kan lätt erkänna att jag inte i närheten av deras kunskaper på lydnadsplan eller banorna men jag vet vad för slags hundar som krävs.
Därför måste jag högljutt protestera vid något passande tillfälle för jag kommer aldrig att acceptera att en hund kan gå in och skita sig till den inofficiella titeln ”årets arbetande CC”
Absolut inte ett helt år i hemlighet.
För kännedom tävlade Magnuslunds Denya after eight i lydnadsklass 3 den 6/12 2008 med 256,5 poäng och ett 1 pris, att rasklubben har missat dessa resultat är inget som förvånar mig däremot är jag SKITSTOLT.
Sedan skall jag åka och titta på Wotan nästa helg och det skall bli ett sant nöje, ett tillfälle jag längtat efter.