customers

måndag 18 januari 2010

KING KONG o HANS GREJ

Det var ett tag sedan jag nämnde lite snabbt att jag skulle berätta vad som hänt King Kong och eftersom han var på benen på My Dog och var jätteduktig så tänkte jag skriva lite om vad som kan hända en liten Cane-Corso pojke på dryga 60 pannor.




Så storyn börjar på My Dog förra året där han var med men var lite motvillig och allmänt inte riktigt sig lik. Han blev i och för sig BIR ena dagen men ändå kände vi att något var galet.
Han blev omgående aningens sämre och det första vi tänkte på var ju lederna så Lotta o Christian åkte med honom till veterinären som röntgade igenom bokstavligt talat alla ben på hunden och allt såg bra ut förutom att man kanske, kanske kunde se en tanke skugga vid halskot pelaren. Kanske hände det när han dönade in i staketet sa veterinären. Med en ihärdig husse o matte (ok uppfödare med) så gjorde de till slut en neurologisk undersökning och tog massor med blodprover för King Kongvar inte sig lik. Den visade heller ingenting men King Kong skulle hem och ta det lite lugnt medan vi väntade på provsvar.



Provsvaren kom och som ni vet sedan tidigare var det skyhögt med erlichia och antibiotika sattes därför in direkt under två månader ..men blev inte bättre. Eftersom KK varit sederad mycket under resans gång hade han plötsligt förändrade blodvärden, vilket inte upptäcktes i tid och som i sin tur resulterade i ett väldigt mycket sämre tillstånd efter sista undersöknings tillfället.
Eftersom veterinären är en av Sveriges främsta neurokirurger visste han precis vilka undersökningar som behövde göras och då drog det verkliga eländet igång.
Det var kontrast röngen i ryggen och om jag skall vara riktigt ärlig vet jag inte vad alla Magnetiska, kontrastiska eller hypotetiska undersökningar heter jag vet bara att de inte gick att göra hur som helst, vart som helst och resulterade inte i något annat än en mycket sämre King Kong. Efter narkoser sprack det totalt..det kunde inte bli sämre, dyrare eller mer lidande nu. Veterinären sa att det är förmodligen cancer i nacken och på frågan som vi ställt hundra gånger varför KK blir smalare o smalare så berodde det nog på Cancer.
När jag tittade på King Kong en dag hade det gått länge sedan senaste röntgenundersökningen och där de rakat rent för kontrast sonden i nacken var det fortfarande kalt vilket är underligt för jag vet att ny päls är fixat på tio dagar i regel. Så därför sa jag att han hade nog lite näringsbrist efter allt han gått igenom så ett specialfoder för pälsen och olja var ett måste.

Strax därefter kom genombrottet, tidigt på morgonen ringde Lotta och sa att nu spyr King Kong och det är konstigt för det är så himla mycket och hela tiden. Om jag skall vara riktigt ärlig så trodde jag att där var det över, det var dags nu.

Christian åkte till veterinären de kontraströntgade magen och såg att det fanns något stort röntgentätt i tarmarna och nedanför kan ni se vad de hittade..


Det tog någon timme innan Lotta o Christian kom på vad det var och jag hade ingen aning. Efter någon timme kom Lotta på att det kunde ju vara de där dentatugg grejerna hon köpt.
Till historien hör att det var ca tio månader som King Kong haft det men eftersom han bitit sönder det stoppade hon undan det, 10 månader!!!

Maten har allstå passerat mellan stjärnformation och allt eftersom tiden har gått har det blivit rundare och rundare vilket resulterade i att det blev stopp.
King Kongs räddning är att Lotta aldrig har slutat att ge majsvälling åt honom och det älskar han ju.
Varför han har gått knepigt är inte alls svårt att lista ut, han har ju haft ont och på det viset också avlastat för att lindra, viktminskningen är ju självklar och hur deppigt är det inte med en stjärnboll i magen då?
Så ligger det till och därför var det roligt att se honom i Göteborg och han fick ju första pris båda dagarna och skötte sig fint och hade fått tillbaka glimten i ögonen.
Det kommer att ta tid och om han blir helt återställd vet ingen men han mår bra, äter som en häst och är glad. Under alla dessa månader har han aldrig ballat ur i humöret och det är fantastiskt, REDIG KILLE den där King Kong!



Mer Göteborg, här är The Spirit of Daddy BIR-valp





och här är Theorema "Fendi" Grattis!!


Annars gick det så där på My Dog första dagen fick alla Magnuslundare ettor i allafall och andra dagen blandad kompott men vad gör väl det när man har trevligt sällskap och god mat mm mm
Tack Sanna Nilsson som tagit bilderna.

Så det var det, jag känner att jag måste be om ursäkt för att min stavning är usel men jag har inget ordbehandlingsprogram i datorn så det blir liksom som det blir när man skriver så långa inlägg men hoppas ni har överseende med det.