customers

måndag 18 juni 2007

TIKMISSBRUK=ÄCKLIGT


I dag skall jag skriva lite neggigt för jag har en åsikt.

Jag äger idag trettonmamman, ni vet hon som fick valpar vid nio månaders ålder.
Det är iofs inte konstigt för det är dåligt men jag tror verkligen att detta var en tjuvparning och allt blev fel och den stackars hunden blev lidande. Dåvarande ägarna fick stå sitt kast och blev uthängda på nätet, anmälda till både höger och vänster. Jag köpte henne för en månad sedan och hon mår bra nu och kommer att ha ett härligt liv framför sig. Hon vann CERT och blev bästa tik i Avesta i helgen så den sagan kan vi lägga bakom oss nu.
Som vissa andra kommer hon inte att säljas vidare eller skickas till en annan uppfödare för ännu mer påsättning.

Därför ställer jag mig frågande hur man kan acceptera att man tar kull direkt på nästkommande löp, att en stackars tik inte får mer än ett halvårs vila mellan kullarna. Hur i helvete går det ihop? Varför gör man så. Varför är dessa uppfödare bättre? De som planerar detta innan tikens livmoder hunnit dra ihop sig Detta är ingen tjuvparning det är planerat det är annonserat De åker och sätter på tiken direkt år 2007 då det vimlar av valpar. Hur mycket tycker man om sin tik då? Tänk er själva att bli på smällen innan ni knappt kommer hem ifrån BB.

Varför skriver ingen om detta, polisanmäler osv. Nej för att SKK inte har den regeln, folk är fega, människor är grymma. För er som inte vet så får uppfödaren en påminnelse ifrån SKK om att tiken måste vila innan nästa gång och bara det säger väl en hel del. Själv avskyr jag detta utnyttjande.
Det är inte bara Cane Corsotikarna det drabbar naturligtvis men mer än brukligt de stackars importerna av någon konstig anledning.
Då sitter uppfödare och hundägare i sina hus och tycker att det är fel men är inte så rakryggade att man står för sina åsikter utan gulligullar i gästböcker och gratulerar till valparna rekommenderar uppfödaren mm. Är det ingen som tänker stackars tik. Eller ?
Själv har jag en riktigt utnyttjad Lucifera, inte av mig men av Mr Frascari Jag visste inte att hon haft två kullar innan jag köpte henne.(Med dagens datainformation händer det aldrig mer) Vi har gottgjort Lucy detta må ni tro och hon har som tur är tillfört massor och fått tidig pension.

Det är strängt förbjudet och fult att använda HD D i avel det skriver alla om och bakom datorskärmen hängs uppfödarna som gjort detta ut och plockas bort ifrån rasklubbens länksida. Likaså om inavelsgraden är för hög.mm Allt som man kan läsa om på papperet.
Men att en tik sätts på direkt på nästa löp utan vila det tycks vara helt okey.
Sedan är det skitsamma att tiken dör eller att valparna dör eller att tiken går tom det är dåligt gjort av uppfödaren i alla fall fattar ni inte det.

OM DET SKALL VARA FÖRSVARBART (vilket det aldrig är men OM)
Så kommer här lite tänkvärt ifrån min sida.

Tiken är så himla bra exteriört, mentalt och fysiskt och i så god form efter första kullen. Det blev bara ett fåtal valpar för ett halvår sedan läs max fyra.

Det föds nästan inga Cane Corso alls i Sverige och blodet är så viktigt för rasens framtid.Uppfödaren garanterar lång vila.

Tikens kullsystrar/bröder har lämnat riktigt bra innan..

Äsch det är några ynka anledningar jag vette faan om det håller.
Kära ni som går i hundköpartankar gynna inte detta tikmissbruk för det är helt åt helsike.Hade jag nu haft en kommentarsida här inne hade jag fått anonyma inlägg ifrån dessa uppfödare om allt möjligt men nu har jag inte det så är det någon som vill försvara detta tikmissbruk så finns jag som ni kanske märkt på de flesta utställningarna.

En eloge till alla andra uppfödare som inte gör så här mot sina tikar.
En uppmaning till er som går i hundköpartankar. Stöd inte detta tikmissbruk.
Till alla gästboksskrivare/forumdeltagare/egentänkare stå för vad ni tycker

Jag sätter mina tikar i första hand och är dem evigt tacksamma för vad de gett Magnuslund och vad vi åstadkommit tillsammans. Det kommer aldrig att hända här det kan jag lova!